Skrevet 7. november 2016 af Bo Andersen

Introduktion til mindfulness

Mindfulness stammer oprindeligt fra buddhismen og er således ikke et nyt begreb. Mindfulness handler overordnet om at være opmærksom og til stede i nuet og acceptere det, som er. Konceptet er blevet særdeles populært i vesten, blandt andet som middel til bekæmpning af stress.

 

Hvad er mindfulness?

Mindfulness handler overordnet om to ting: tilstedeværelse og accept. Med tilstedeværelse menes, at man er opmærksom på nuet. Man er opmærksom på sine tanker, følelser og sanser. Det er vigtigt at observere og ikke vurdere. Eksempelvis kan man observere, at det regner udenfor, men man må ikke vurdere det og tænke på, at man synes negativt om det. Man skal være opmærksom på sine tanker, men acceptere dem, som de er. Vær ydermere opmærksom på dine følelser, eksempelvis ved at fokusere på dit åndedræt. Hvordan føles det når du trækker vejret?

Da man med mindfulness fokuserer på nuet, er en vigtig del af træningen ikke at fokusere på hverken fortiden eller fremtiden. De fleste vil nok nikke genkendende til, at de ofte tænker på noget der er sket i fortiden, eller noget som vil ske i fremtiden. Øv dig i at tilsidesætte disse tanker og vær til stede i nuet i stedet for. Selvfølgelig kan dette ikke fuldkomment lade sig gøre i praksis, da man af praktiske årsager kan have behov for at planlægge aftaler m.m. i fremtiden. Forsøg dog at begrænse hvor mange tanker du har om fortiden og fremtiden i din dagligdag. Med tiden vil du opleve, at du er meget mere til stede i nuet. Målet er således at agere frem for at reagere.

Det er vigtigt at have tålmodighed, da det for mange er svært at bryde deres tankemønster. Det kan være udfordrende hvis man har travlt med eksempelvis et studie eller job, men et af resultaterne er, at man minimerer risikoen for stress. At praktisere mindfulness er ikke noget man bare lige gør på et par dage; tværtimod er det en længerevarende proces, og det gælder om at være vedholdende for at opleve de bedste resultater. Således er det noget man løbende vil blive bedre til i løbet af livet. Mindfulness er således også en måde at anskue livet på, da det ændrer den måde, du tænker og handler på.

 

Resultatet af mindfulness

Der er mange gode grunde til at man bør praktisere mindfulness. Først og fremmest hjælper det med at være mere tilstedeværende i nuet og skærpe sine sanser for på den måde at øge intensiteten af oplevelserne i dagligdagen. Samtidig vil man opnå en større ro i sindet i form at en større kontrol af sine tanker samt reaktioner og handlinger. Som tidligere nævnt, så er mindfulness blevet et populært værktøj i kampen mod stress; vi lever i et samfund hvor flere og flere får stress – primært på grund af et travlt arbejdsliv. Derfor er teknikker til afslapning af sindet blevet særdeles populære, da de hjælper med at skabe balance i vores sind. Mindfulness virker også forebyggende mod depression og stress, og kan således med fordel bruges som forebyggende middel selvom ingen symptomer endnu er fremtrædende.

Da opmærksomhed er en så central del af mindfulness, lærer man også at styrke sine følelser. Det er meget normalt at vores tanker er dominerende i forhold til følelser. Ved at træne opmærksomheden, bliver man bedre til at mærke hvordan kroppen føles. Ved at skabe en bedre harmoni og balance mellem krop og sind, vil den psykiske såvel som fysiske sundhed derudover forbedres, da man vil blive bedre til at lytte til de signaler som kroppen sender.

Det er vigtigt at pointere, at man ved mindfulness ikke søger at udrydde negative og ubehagelige tanker, idet man i stedet blot accepterer deres tilstedeværelse. Det, man søger at opnå er, at tankerne ikke får samme magt over sindet som hidtil. Det handler således ikke om hvilke følelser og tanker man har, men hvordan man forholder sig til dem.

 

Sådan kommer du i gang

Der er mange måder hvorpå du kan praktisere mindfulness såsom øvelser i meditation eller mindfulness kurser. I starten kan du prøve blot at være opmærksom på dine tanker og følelser i hverdagen uden at gøre brug af nogle specifikke teknikker og mindfulness øvelser. Prøv at sætte dig i 5-10 minutter med lukkede øjne og fokusér på dit åndedræt, dine følelser og dine tanker. Lyt eventuelt til noget afslappende musik imens du fokuserer på det, som er.

Herefter kan du eksempelvis supplere med en introduktion til meditation i form at bøger eller videoer. Der er sandsynligvis også mindfulness kurser tilgængelige i dit lokalområde.

Da mindfulness handler om livsanskuelse generelt, er der utallige bøger der beskriver, hvordan man kan opnå en forbedret livskvalitet ved eksempelvis meditation og at leve i nuet. Undertegnede kan varmt anbefale bogen Nuets Kraft af Eckhart Tolle som nok er den mest populære af sin slags. Bogen beskriver, hvordan mange mennesker er slaver af deres eget sind, og hvad man kan gøre for at vride sig fri af sine lidelser.

Nedenfor vises et udsnit af bøger som kan hjælpe dig i gang med henholdsvis mindfulness og meditation.

Titel Beskrivelse Pris Link
Bevidst nærvær – en vej ud af nedtrykthed Denne bog henvender sig til at bredt publikum på grund af den let læselige måde, den er skrevet på. Med bogen følger en CD med guidede meditationer som hjælp til at finde vej ud af nedtrykthed. 349 kr. Læs mere
Fem gode minutter om aftenen – 100 mindfulness-øvelser Denne bog sætter fokus på de øvelser, der skal til for at lære at slippe af med stress i hverdagen samt få mere energi og livsglæde. 199 kr. Læs mere
Nuets Kraft Denne berømte bog handler om at fritstille sig selv for de smerter som vores sind påfører os, ved at være opmærksom på nuet samt sine tanker og følelser. 269 kr. Læs mere
12 minutter til succes – mediter dig lykkeligere, klogere og mere rolig På blot 12 minutter om dagen i to måneder, kan du markant forbedre dit liv. Bogen beskriver en række meditationsøvelser som man nemt kan gå i gang med på egen hånd. 250 kr. Læs mere
Meditation for begyndere Bogen har fokus på at introducere meditation for dem, som ikke har prøvet det før. Der medfølger en CD med guidede meditationer som fokuserer på bl.a. åndedræt, observation af tanker samt sansning af kroppen. 199 kr. Læs mere

Se flere bøger om mindfulness her.

Endnu et alternativ er at praktisere yoga. Der er mange former for yoga, og den form for yoga man ser i fitnesscentre vil ikke give dig en stor effekt rent psykisk. Hatha yoga er en form for yoga som kombinerer fysiske øvelser med teoretisk viden for på den måde både at skabe en sund fysisk krop, men også et sundt sind. Således er denne form for yoga meget mere end de øvelser mange tror det udelukkende omhandler.

Husk på at være tålmodig og vedholdende uanset hvordan du vælger at starte med at praktisere mindfulness. Så kommer resultaterne utvivlsomt på sigt.


Om forfatteren

Bo Andersen

er en af initiativtagerne til E-magazine, da han er lidt af en iværksætter med trang til at skabe noget nyt. Han interesserer sig primært for IT og udvikler til daglig hjemmesider og har mange års erfaring i IT branchen. Derudover rejser han Europa tyndt da han elsker at opleve nye steder og kulturer.



Back to Top ↑