Bedste proteinpulver

Skrevet 12. august 2014 af Brian Andersen

0

Sådan vælger du det bedste proteinpulver

Protein er kroppens byggesten, og er en helt essentiel del af kosten, hvis du vil se resultater af din hårde træning. Mange tror fejlagtigt, at det kun er bodybuildere der behøver at tage et ekstra tilskud af protein, men dette er ikke tilfældet. Faktisk vil du næsten uanset hvilken sportsgren du dyrker, drage nytte af proteinpulver af god kvalitet.

Der har den seneste tid været meget debat omkring nødvendigheden af proteinpulver blandt kostvejledere, sundhedseksperter og hvad de ellers vælger at kalde sig. Deres argument for ikke at bruge proteinpulver er, at man sagtens kan få dækket sit proteinbehov gennem den almindelige kost. Dette er også rigtigt for de fleste menneskers vedkommende, men hvad de ikke har forståelse for, er at de fleste mennesker har en meget travl hverdag, og har svært nok ved at finde tiden til bare at få trænet. Hvis man så samtidig skal bruge en masse tid på at forberede måltider, er det uoverkommeligt for mange mennesker. Det er trods alt lettere at tage lidt proteinpulver med på farten, end at have hele tasken fyldt med kylling og ris.

Opt In Image
Bodylab proteinpulver
E-magazine.dk anbefaler Bodylab.dk

Hos Bodylab køber du proteinpulver og andre kosttilskud direkte fra producenten. Der er ingen fordyrende mellemled, og priserne er derfor blandt landets bedste. Bestil inden kl. 16:00 og hav dit proteinpulver i morgen!

Hvad eksperterne også ofte overser er, at visse typer af proteinpulver er meget hurtigere for kroppen at optage. Dette er specielt nyttigt efter træning, hvor det er utroligt vigtigt, at få fyldt kroppens depoter op hurtigst muligt. Hvis du i dette tilfælde først skal til at til forberede og indtage et normalt måltid, går der nemt flere timer inden maden er fordøjet og kan bruges af kroppen.

Hvis du har besluttet dig for at investere i proteinpulver, løber du med sikkerhed hurtigt ind i et problem. Hvilket proteinpulver skal jeg købe, og hvilket er det bedste proteinpulver? Markedet for kosttilskud er generelt meget uoverskueligt, og er fyldt med virkningsløse produkter der ikke holder hvad de lover. Nogle produkter indeholder desuden ulovlige stoffer for at virke bedre end konkurrenternes produkter, og kan i værste tilfælde give varige skader på ekselmpelvis nyrerne. Er man eliteudøver skal man være særlig opmærksom, da man kan risikere en positiv dopingprøve hvis et kosttilskud er forurenet med ulovlige stoffer. Der er derfor god grund til at vælge sine kosttilskud med omhu, og i denne artikel vil vi komme med en række gode råd til, hvordan du vælger det bedste proteinpulver, der passer til netop dig og din kropstype og livsstil.

Generelle anbefalinger

Som tidligere nævnt, er markedet for kosttilskud oversvømmet med produkter der i bedste fald er virkningsløse, og i værste tilfælde er skadelige for dit helbred. Firmaerne bag kosttilskudene har ofte store summer til rådighed til markedsføring, og forsøger selvfølgelig at fremhæve deres produkter frem for konkurrenternes, og det kan være svært at kende forskel på fup og fakta når du skal finde det bedste proteinpulver.

En god tommelfingerregel når du skal finde det bedste proteinpulver er, at bruge din sunde fornuft. Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det med stor sikkerhed det også. Selv det bedste proteinpulver er nemlig ikke noget mirakelmiddel, men blot et supplement til den almindelige kost. Derfor gælder det om, at vælge et proteinpulver der er så rent som muligt, dvs. har den største del ren protein per 100 gram. Dette er nok den vigtigste ting at kigge efter når du skal finde det bedste proteinpulver, og du bør finde et proteinpulver med omkring 80-85 gram ren protein per 100 gram. Er proteinindholdet lavere, tyder det på, at der er tilsat fx. sødemidler og andre tilsætningsstoffer som ikke har noget at lave i et godt proteinpulver.

En god tommelfingerregel når du skal finde det bedste proteinpulver er, at hvis du ikke kan udtale det, hvis du ikke ved hvad det er, og hvis produktet hævder urealistiske resultater, bør du ikke hverken købe eller indtage produktet.

For at opsummere, bør du såvidt muligt undgå produkter der:

  • Hævder at gøre dit helbred markant bedre
  • Viser før/efter billeder på beholderen
  • Har et slogan, såsom “tag 10 kg. på, på 10 dage”
  • Indeholder kunstige sødestoffer såsom sucralose, sorbitol, glycerol, thamatin osv. Stort set alle stoffer der ender på -lose, -tin eller -tol er kunstige sødestoffer og bør så vidt muligt undgås.
  • Er meget billige
  • Indeholder store mængder sukker
  • Produceres af ukendte producenter

De forskellige typer protein

Der findes i dag flere forskellige typer af protein på markedet, og de har hver især deres fordele og ulemper. Det er derfor ikke sådan, at man per definition kan sige, at dette er det bedste proteinpulver. Hvilket der er det bedste proteinpulver afhænger helt og aldeles af en række faktorer. I nedenstående afsnit kigger vi derfor på de enkelte typer af protein, og beskriver de fordele og ulemper de hver især har.

Whey protein

Whey protein er det mest populære proteintilskud på markedet i dag, og er samtidig det som mange betegner som det bedste proteinpulver. Whey protein er fremstillet af et biprodukt fra fremstilling af ost.

Fordele: Forskning har vist, at Whey protein både fremmer muskelvæksten og fedttab. Whey protein er hurtigt optageligt, og er derfor idéelt at indtage lige efter træningen. Whey protein er samtidig retalivt billigt og kommer i mange forskellige smagsvarianter, så du kan helt sikkert finde en du kan lide.

Ulemper: Whey protein indeholder mælkesukker (laktose), hvilket gør at denne type protein ikke er egnet til laktoseintollerante mennesker. Da Whey protein findes i utallige smagsvarianter, er der ofte (afhænger af producenten) tilsat en masse kunstige sødemidler og andre tilsætningsstoffer.

Kasein Protein

Kasein protein er endnu en proteintype som er udvundet af mælk. Kasein fremstilles ved hjælp af en separationsproces, der anvendes på flydende mælk, der gør det muligt at isolere mælkeprotein fra kulhydrater og fedt.

Fordele: Kasein proteinpulver giver mange af de samme fordele som Whey proteinpulveret, men optages ikke så hurtigt i kroppen. Dette gør kasein til det bedste proteinpulver at tage lige før sengetid. På den måde får kroppen tilført protein over en længere periode mens du sover.

Ulemper: Kasein er ligesom whey udvundet af mælk, og er derfor også uegnet til mælkeallergikere. Da kasein optages så langsomt i kroppen, er kasein ikke det bedste proteinpulver af indtage lige efter træning. Her er whey et bedre valg, eller eventuelt en blanding af whey og kasein. En anden ulempe er, at kasein proteinpulveret ofte er en smule dyrere end whey.

Æggeprotein

Æggeprotein kommer som navnet antyder fra æg, og fremstilles ved at frasortere æggeblommerne og derefter trække væsken ud af hviderne. Æggeproteinet er af mange eksperter udnævnt til det bedste proteinpulver, idet æggeproteinet indeholder alle 8 essentielle aminosyrer, og har en høj biologisk værdi.

Fordele: Foruden at indeholde protein af højeste kvalitet, indeholder æggeproteinet også en masse vitaminer og mineraler, som bør indgå i en fornuftigt afbalanceret kost.

Ulemper: Mange mennesker er allergiske overfor æg, og her er æggeproteinet selvfølgelig ikke det bedste proteinpulver. Æggeprotein er desuden dyrere end de fleste andre former for protein.

Soja protein

Sojabønner er en af ​​de få vegetabilske proteinkilder, der indeholder alle de essentielle aminosyrer. Proteinet koncentreres eller isoleres efter sojabønnerne er blevet afskallet og tørret i sojamel.

Fordele: Forskning har vist, at protein fra sojabønner kan bidrage til at forbedre kroppens immunforsvar og fremme knoglernes sundhed. Soja kan også bidrage til at forebygge hjertekarsygdomme og reducere risikoen for visse kræftformer.

Ulemper: I de seneste år har der været meget fokus på produkter der indeholder soja. Dette skyldes, at sojaplanterne ofte er genetisk modificeret til at producere et højere udbytte. Nogle undersøgelser har derfor påvist, at dette kan påvirke kroppen på hormonelt niveau. På grund af sin ekstremt lave pris, er mange fødevarer allerede fulde af soja. Det har fået mange til at stille spørgsmålstegn ved, om der er klogt at tilføre endnu mere soja til sin kost.

Ris protein

Ris protein udvindes typisk fra brune ris, og er en god og naturlig kilde til protein. Tidligere har man primært tænkt på ris som en god kilde til kulhydrater, men de er også en god kilde til protein.

Fordele: Bortset fra protein, er brune ris også en god kilde til komplekse kulhydrater, B-vitamin og fibre. Ris er også allergivenligt og letfordøjeligt, hvilket vil gøre det til det bedste proteinpulver for allergikere.

Ulemper: I modsætning til soja, er risprotein en vegetabilsk proteinkilde, og mangler derfor nogle aminosyrer. Risprotein bør derfor ikke være den vigtigste kilde til protein i kosten.

Weight gainer

Weight gainer er langt fra den bedste kilde til protein, og er ikke et produkt der anbefales som proteintilskud. Produktet er alligevel nyttigt hvis du eksempelvis har svært ved at spise nok almindelig mad til at tage på. Weight gainer kombinerer protein, ofte whey, med kulhydrater, og indeholder derfor en større del kulhydrater end de proteinkilder vi tidligere har beskrevet.

Fordele: Weight gainer er pakket med kalorier, og gør det derved muligt at indtage flere kalorier end man vil kunne gennem kosten alene.

Ulemper: Ikke overraskende, indeholder weight gainer ofte mange tilsætningsstoffer og kunstige sødestoffer. Det er også værd at bemærke, at de mange kalorier der findes i en weight gainer ikke nødvendigvis vil sætte sig som ren muskelmasse.

Du har nu fået et indblik i, hvilke ting du skal forsøge at undgå, når du skal vælge det bedste proteinpulver, samt hvad forskellen er mellem de enkelte proteintyper. Dette vil forhåbentlig gøre dig i stand til at vælge det bedste proteinpulver til netop dine behov, så du ikke spilder din kostbare tid i træningscenteret.



Om forfatteren

Brian Andersen

er en af initiativtagerne til E-magazine, idet han synes der mangler et alternativ til de etablerede medier. Brian interesser sig primært for ny teknologi, herunder mobiltelefoner, TV samt gadgets i alle former. Han interesserer sig også for film, og nogle vil måske ligefrem mene, at han er lidt af en nørd.



Til toppen ↑